Loading

یک دسته بندی را انتخاب کنید

راهنمای طراحی چاپ دیجیتال

CMYK و RGB چه تفاوتی دارند؟

     CMYK به معنی Cyan (فیروزه ای)، Magenta (سرخابی)، Yellow (زرد) و Black (سیاه) است و در واقع جوهرهایی هستند که ما آنها را در هم می آمیزیم تا بتوانیم فایل های طراحی شما را چاپ کنیم. RGB به معنی Red (قرمز)، Green (سبز) و Blue (آبی) است و در واقع رنگ های نوری هستند که صفحه نمایش کامپیوتر آنها را با هم ترکیب می کند تا بتواند رنگ های مختلف را روی صفحه نمایش نشان دهد. به عبارت دیگر از RGB برای مشاهده رنگ های صفحه نمایش کامپیوتر استفاده     می شود. مثل همین کاری که هم اکنون دارید انجام می دهید.

brush-strokes-CMYK-and-RGB%281%29.jpg

    تمام دستگاه های چاپ ما برای تبدیل فایل دیجیتال شما به یک رسانه چاپی از جوهرهای فیروزه ای، سرخابی، زرد و سیاه استفاده می کنند. لطفا اطمینان حاصل کنید که فایل طراحی شما بر اساس CMYK تنظیم شده باشد. اگر از تصاویر یا رنگ های RGB استفاده کنید ما آنها را برایتان به CMYK تبدیل می کنیم اما رنگ فایل شما بعد از چاپ ممکن است متفاوت به نظر برسد.

از رنگ rich black (سیاه غلیظ) بپرهیزید

    رنگ سیاه غلیظ یا Rich black هم از ترکیب CMYK به دست می آید اما هیچگاه بطور کامل و بدون عیب و نقص رجیستر نمی شود؛ همیشه مقدار کمی لرزش یا سایه به جا می ماند. پس مطمئن شوید که همه رنگ های سیاه روی 100% سیاه تنظیم شده باشند.

نواحی رنگ یکدست سیاه

     در چاپ دیجیتال برای رسیدن به یک رنگ سیاه یکدست به جوهر زیادی نیاز نداریم. در واقع اگر بخواهیم از جوهر زیادی استفاده کنیم کار چاپی شما از نظر کیفیت افت می کند و برای حفاظت بیشتر به یک لایه روکش لامینت نیاز پیدا می کند. اگر رنگ یکدست سیاه غلیظ می خواهید از این مقادیر استفاده کنید. 30% فیروزه ای، 30% سرخابی، 30% زرد، 100% سیاه. این مقادیر تا 190% پوشش جوهر برای شما فراهم می آورد.

جلوه های شفافیت (Transparency Effects) و رنگ موضعی (Spot Color)

      چنانچه پالت رنگ نرم افزار کامپیوتری شما فقط از رنگ های CMYK استفاده کند بدون هیچ مشکلی می توانید شفافیت (transparency) را به کار بگیرید. اما اگر لوگو یا بخشی از فایل طراحی را وارد کار خود کنید که در آن از سیستم رنگ پانتون (Pantone) یا رنگ موضعی (Spot color) استفاده شده باشد، در این صورت آن رنگ را هم وارد پالت خود می کنید و چنانچه آن رنگ موضعی را روی متن یا تصویر به کار بگیرید و سپس از جلوه شفافیت روی آنها اعمال کنید، نتیجه این می شود که آن شیء یا چاپ نمی شود و یا با یک رنگ ناخواسته چاپ می شود. فایل طراحی شاید روی یک چاپگر رومیزی (Desktop printer) به خوبی چاپ شود و یا فایل pdf آن به خوبی روی صفحه نمایش نشان داده شود. با این حال، ما چون به فایل اصلی شما دسترسی نداریم به احتمال زیاد نمی توانیم رنگ موضعی را به CMYK تبدیل و جلوه شفافیت را بطور صحیح حفظ کنیم. پس قبل از اینکه از فایل طراحی اصلی خود pdf بسازید رنگ موضعی را به CMYK تبدیل کنید.

فایل های حاوی جلوه های شفافیت - ادغام همه لایه ها در یک لایه (Flattening)

     ناحیه شفاف قبل از ادغام با دیگر لایه ها "زنده" تلقی می شود و بعنوان یک جلوه بصری روی صفحه نمایش موجود است. اما قبل از چاپ شدن باید با لایه های دیگر ادغام شود. ناحیه شفاف پس از ادغام شدن، به بخش های کوچک تر غیر شفافی که می توان آنها را با استفاده از یک پردازنده تصویر شبکه ای (raster image processor) به یک تصویر قابل چاپ شدن ترجمه کرد، تقسیم می شود. این فرایند بسیار پیچیده است و مشکل رنگ های موضعی همانطور که در بالا به آن اشاره شد در این مرحله خود را نشان می دهد. پس پیش از ارسال فایل خود برای چاپ، با تبدیل کردن رنگ های موضعی به CMYK و ادغام کردن جلوه های شفافیت اطمینان حاصل کنید که فایل شما بطور صحیح چاپ می شود.

Grey Text

     هنگام چاپ دیجیتال با رنگ های CMYK از رنگ خاکستری استفاده نمی شود و به جای آن برای رسیدن به رنگ خاکستری از الگوی نقاط استفاده می شود. فونت های کوچک زیر 7pt یا فونت های باریک که رنگ خاکستری دارند ممکن است این طور به نظر برسد که نصف و نیمه چاپ شده اند.

به دو روش می توان رنگ خاکستری تولید کرد.

  1. CMYK - یک رنگ خاکستری روشن که با استفاده از از تمامی 4 رنگ شده چون نقاط بیشتری در آن به کار رفته یکدست تر به نظر می رسد اما ممکن است رجیستر کردن آن با مشکلاتی همراه باشد..
  2. جوهر سیاه رنگ (K) - یک رنگ خاکستری روشن که از جوهر سیاه رنگ ساخته شده مشکل رجیستر شدن ندارد اما چون در این روش فقط از یک رنگ استفاده می شود، نقاط آن بیشتر قابل رؤیت است.

استفاده از فونت با ابعاد کوچک

     وقتی از فونت های کوچک استفاده می کنید مراقب باشید. برای کارهای کوچک تا ابعاد A3، فونت های کمتر از 7pt و برای کارهای لارج فرمت بزرگ تر از A3، فونت های زیر 11pt را اصلا به شما پیشنهاد نمی کنیم. به خاطر بسپارید که هر چقدر فونت کوچکتر باشد، نگهداشتن آن در رجیستر دشوارتر است. اگر مجبورید از فونت های کوچک استفاده کنید پیشنهاد می کنیم از رنگ 100% سیاه برای آنها استفاده کنید تا مشکلات رجیستر شدن را از میان بردارید.

تصاویر

     همه تصاویر باید 300 dpi باشند. dpi یا Dots Per Inch در واقع مقدار نقاط جوهر در هر اینچ است. استاندارد لازم برای متریال چاپی 300 نقطه در هر اینچ است. همچنین تصاویر در فایل طراحی نهایی باید در 100% ابعاد خودشان قرار بگیرند. برای مثال اگر می خواهید تصویر با ابعاد 50 میلی متر در 50 میلی متر چاپ شود باید با همین ابعاد و با وضوح 300 dpi در فایل طراحی قرار بگیرد. وضوح پایین تر به کیفیت تصویر لطمه می زند و ممکن است منجر به شطرنجی شدن تصویر شود (یعنی پیسکل ها - مربع ها یا نقاط کوچکی که تصویر از آنها ساخته می شود - بعد از چاپ قابل رؤیت باشند).لطفا توجه کنید که باز کردن یک تصویر با وضوح 72 dpi و تغییر دادن آن به 300 dpi کیفیت تصویر را افزایش نمی دهد.

designing-for-digital-print-DP.jpg

خطوط حاشیه (Borders) و اثر هنری (Artwork)

     از آنجایی که همیشه موقع چاپ و تکمیل یک کار مقدار کمی تکان وجود دارد، پیشنهاد می کنیم در صورتی که که اثر هنری شما قرار نیست برش بخورد، حداقل 5 میلی متر از لبه صفحه فاصله داشته باشد. این را "ناحیه امن" می نامند. خطوط حاشیه چاپی را زیاد نزدیک لبه صفحه قرار ندهید چون ممکن است بعد از این که کار برش خورد ناهموار به نظر برسد.

هم پوشانی یا Overprint

     لطفا تنظیمات همپوشانی (overprint) خود را با دقت بررسی کنید. از آنجایی که هم پوشانی در بیشتر مواقع به ویژه در فایل های بزرگ با تعداد صفحات بسیار زیاد برای چاپگر واضح نیست، همه هم پوشانی ها ها باید در فایل آماده چاپ PDF صحیح باشد. استفاده از پیش نمایش overprint در نرم افزار Acrobat به شما آموزش می دهد که چه رنگ هایی روی هم چاپ می شوند و کدام رنگ ها بدون تغییر باقی می مانند.

متن سفید

    متن سفید را روی overprint تنظیم نکنید. تنظیم کردن یک رنگ روی overprint آن را روی یک رنگ دیگر قرار می دهد. رنگ سفید بر طبق CMYK یعنی 0%، پس اگر میزان صفر جوهر را روی رنگ دیگری overprint کنید، آن رنگ ناپدید می شود.

حاشیه برش

    بسیار مهم است که برای همه آثار هنری تان 3 میلی متر حاشیه برش در نظر بگیرید. برای توضیحات کامل اینجا کلیک کنید.

لایه ها

     نرم افزارهایی مثل ادوبی این دیزاین (Adobe InDesign) می توانند فایل PDF به صورت لایه باز بسازند. اما هنگام چاپ فایلی که شامل لایه های مختلف است فقط لایه ای که انتخاب شده و روی صفحه نمایش قابل رؤیت است چاپ می شود. پس همیشه موقع ساختن فایل آماده چاگ PDF باید لایه ها را با هم ادغام کنید.

Multiple-page PDF

    صفحات را به ترتیبی که خوانده می شوند صفحه بندی و ذخیره نکنید؛ با این کار فایل شما آماده چاپ نمی شود. ما به فایل PDF نیاز داریم که شامل صفحات به ترتیب از جلد رو تا جلد پشت باشند. اگر صفحات خالی هم باید در کتاب وجود داشته باشد می بایست آنها را هم در سند خود شامل کنید. لطفا به خاطر بسپارید که برتعداد صفحلت در کتابچه ها و دفترچه های منگنه ای باید بر چهار بخش پذیر باشد (مثلا 24 صفحه، 32 صفحه، 40 صفحه، و غیره). اگر PDF شما 10 صفحه دارد لازم است تا 2 صفحه خالی به آن اضافه کنید.

چرا ارائه فایل به ما در ردیف مورد درخواست حائز اهمیت است؟

     به دلیل وجود روی جلد و پشت جلد و یا ترتیب صفحات پیرو آن همچنین قرار گرفتن درست شماره صفحات بخصوص در نسخ پشت و رو ارایه فایل با ترتیب صحیح و مورد درخواست بسیار مهم است تا اطمینان حاصل گردد داکیومنت شما با ترتیبی که مد نظر است چاپ گردد.

تفاوت میان برگ و صفحه

    هر برگ کاغذ دو رو دارد که به هر روی آن یک صفحه گفته می شود. بنابراین یک برگ کاغذ را می توان به صورت یکرو یا دو رو چاپ کرد.

بررسی کنید که خط تا صحیح است 

    اگر قرار است سند چاپی مثل تراکت یا کارت دعوت تا زده شود، قبل از ارسال فایل PDF از درستی قرار گرفتن خط تا اطمینان حاصل کنید. بهترین کار این است که بوسیله چاپگر رومیزی خودتان یک نسخه از روی فایل طراحی چاپ کنید و از درستی خط تا مطمئن شوید. بررسی کنید که صفحات در جای خود قرار گرفته اند و متن داخل خط تا نشده، مگر از روی قصد.

Please fill check your details and try again

newsletter

به خبرنامه ما بپیوندید

همین امروز عضو خبرنامه شوید تا کدهای تخفیف رایگان و اختصاصی، پیشنهادات ویژه و اخبار ما باخبر شوید.

طیف وسیعی از محصولات چاپی آنلاین

هم اکنون سفارش دهید

طیف وسیعی از محصولات چاپی آنلاین